Visiting address:

Beddingen 8 Aker Brygge
0250 Oslo, Norge

 

Postal address:

Postboks 1583 Vika

 0118 Oslo, Norge

La oss høre fra deg

Denne siden bruker informasjonskapsler/cookies 

All rights reserved A.Wilhelmsen Foundation ©

Samarbeidspartnere

A.Wilhelmsen Foundation har i dag avtaler med følgende institusjoner:
Capture.JPG

USN Universitetet i Sørøst-Norge

I mai 2019 inngikk stiftelsen en avtale med Universitetet i Sørøst-Norge (HSN) om bidrag til finansiering av en nyopprettet stipendiat stilling innenfor fagområdet Big data Analytics for Green Ships, and beyond. 

 

Stillingen skal være knyttet Universitetet og strekker seg over 4 år.  Stipendiatet vil ha en undervisningplikt på 25% og de resterende 75% går til forskningen. 

Tiltredelsen vil skje fom slutten av 2019. 

NHH Norwegian School of Economics

Med virkning fra studiestart høsten 2007 har stiftelsen en avtale om stipendprogram med Norges Handelshøyskole, Bergen (A. Wilhelmsen Foundation Scholarship Programme). Avtalen omfatter årlig stipend for to studenter fra Baltikum i to år; med uteksaminering senest våren 2020.

Handelshøyskolen BI

Med virkning fra studiestart høsten 2010 har stiftelsen inngått en avtale om stipendprogram med Handelshøyskolen BI, Oslo (A. Wilhelmsen Foundation Scholarship Programme – BI). Avtalen omfatter årlig stipend for inntil to studenter; med uteksaminering senest våren 2018.

Christian Radich

 

Stiftelsen ønsket å støtte Christian Radich med Windjammer prosjektet. Windjammer skal bidra til å øke andelen elever som gjennomfører videregående utdanning. 

Christian Radich har med sin lange tradisjon som skoleskip en svært synlig posisjon samtidig som mannskap og tokt utenlands gir et helt unikt utgangspunkt for å gi elever en helt enestående opplevelse som gir varig inntrykk. Denne rammen, både kommunikasjonsmessig og opplevelsesmessig danner kjernen i konseptet.

Støtten utbetales med kr 500.000 pr år fra og med inneværende år t.o.m. 2021

Christian Radichs historie begynner lenge før skuta ble bygget i 1937. I 1878 var Norge verdens tredje største sjøfartsnasjon. Europa, med Norge inkludert, merket mer og mer virkningene av industrialiseringen utover på 1800-tallet og handel og skipsfart økte. Behovet for opplæring av sjøfolk var stort. På denne tiden var det et stort sosialt engasjement blant Kristianias borgere, og det trengtes – for fattigdommen var stor. Fem gode borgere av byen opprettet en «Commité for Indkjøb av Skib for Gutter bestemt til Sømænd». Hensikten med skoleskip var å utdanne sjøfolk for transport og handel. Den vanlige fartøytypen rundt århundreskiftet var seilskuter og det er grunnen til at seilskuta fortsatte som skoleskiptype også senere.